torstai 12. maaliskuuta 2015

Meripäivä, Grand Turk ja Half Moon Cay

Tiistai meripäivä
Ensimmäinen virallinen risteilypäivä oli Fun day at sea, eli suomeksi meripäivä. Matkattiin koko päivä kohti saaria, joten tiedossa oli siis löhöilyä ja syömistä. Aamupalalle suunnattiin laiva lido-kannen buffettiin, jossa saatiin jenkkituristien kanssa jonotella kilpaa. Onneksi täällä jonotellaan kiltisti, eikä ole kiilailevia itänaapureita kuin muutama. Aamupala oli ihan ok, normibuffet. Tässä loman vaiheessa se kaurapuuro ja raejuusto jo maistuisi ;). Tähänkin yltäkylläisyyteen tottuu, eikä sitä osaa arvostaa...

Aamupalan jälkeen lähdettiin tutustumaan laivan kuntosaliin (spa-osaston yhteydessä) ja saatiin ihan kohtalainen treenikin vedettyä. Kävin kurkkaamassa myös saunatilat, täytyypä sanoa että oli melkoisen kivat näkymät tavallisesta ja höyrysaunasta, pitää vielä kokeilla. Treenin jälkeen maattiin muutama tunti laivan ylimmällä kannella rantapyyhkeiden päällä, kun yllättäin kaikki aurinkotuolit oli varattu eikä pääaltaan jorailut pahemmin kiinnostaneet. Siellä kun melu oli melkoinen ja porukkaa pilvin pimein. Kannella toki tuuli melkoisesti, mutta se ei haitannut, rusketusraidat saatiin ja se oli tavoite.
Aurinkoa kannella tuulessa
Illalla oli formal night -illallinen, eli piti hieman laittautua. Ruuaksi listalta sai valita mm hummeria ja krokotiiliä, joita tietysti piti kokeilla. No ei oikein vakuuttanut, edelleen ihan jees mutta ei mitään erikoista. Laivan ruuat ei nyt jostain syystä oikein ole maistuneet, vaan ovat melko mauttomia. Kaipa ei voi muuta olettaakaan, kun ruokaa väkerretään muutamalle tuhannelle matkaajalle. Liha on sitkeää, kana ylikypsää... mutta onneksi on tuoreita hedelmiä ja kala sekä ravut maistuvat. Onneksi ruokaa ei tarvitse pahemmin odotella, vaan tarjoilijat ovat ripeitä ja muistivat jopa nimetkin ensimmäisen illan jälkeen. Kiva :)
Alkupalat
Hummeria ja rapuja
Jälkiruokaa...

Keskiviikko Grand Turk (Turks & Caicos island)
Antilla meni yö hieman huonosti, kun edelleen matkattiin kohti Grand Turkin saarta (eikä laiva ollut pysähtynyt kertaakaan). Merenkäynti oli melkoista ja olin itse jo tiistai aamuna kokenut hieman huonoa oloa (eikä ollut krapulaa) merenkäynnin takia, jolle Antti vaan naureskeli. No, sitten sai itse kokea yöllä kuinka laiva keikkui eikä meinannut pysyä sängyssä... itse olin niin sippi, että nukuin makoisasti. Antti heräsi muutaman tunnin unien jälkeen ja minä virkeänä trooppiseen sadekuuroon. Eihän täällä voi olla pilvistä, tämä on Karibia!? No itseasiassahan Grand Turk oli Atlantin puolella ja sadekuuro meni onneksi ohi.
Aamuinen sadekuuro
Siirryttiin aamupalan jälkeen maihin, vierailu oli melko lyhyt (maissaolo aika 7-14) ja pari tuntia viihdyttiin palmujen katveessa grillaamassa nahkaa, kun se aurinkokin pilven takaa kurkisteli. Ranta oli huono uida, koska se oli melkoisen kivikkoinen. Kaunis ranta muuten. Mutta onhan noita kauniita rantoja nähty aika paljon. Ranta oli pelkästään Carnivalin asiakkaiden käytössä, eikä muita risteilijöitä eikä kauppoja tai mitään muutakaan juuri ollut. Palattiin puolen päivän aikaan laivalle. Pienen ruokailun ja ruokalevon jälkeen mentiin kuntosalille. Laivalla olo on melko tylsää, eikä Antti oikein meinannut viihtyä, mutta onneksi laivasta löytyi myös tuo kuntosali. Ilta kului saman kaavan mukaan, laittautumista illalliselle ja nukkumaan...

Grand Turk
Laituri

Palmun alla
Kivikkoinen ranta
Takaisin laivaan
Torstai Half Moon Cay Bahama

Torstai aamuna heräsimme matkan päästä kauniista valkeasta hiekkarannasta, jota ympäröi turkoosi vesi. Antti ei halunnut lähteä aamupalalle, joten menin yksin. Molemmilla tuo laivan keinutus tuntui päässä tasaisellakin maalla. Rantaan pääsy olikin melkoinen operaatio, kun lippuja jaettiin ryhmittäin ja lippujen jako oli alkanut yhdeksältä, minä tajusin sen vasta vaille kymmenen. Saatiin ryhmän 14 liput ja jouduttiin odottelemaan lauttaa rannalle noin tunnin verran. Merenkäynti oli sen verran kovaa, että täyttivät lauttoja hitaasti. Yhteen ryhmään mahtui noin 150 henkeä, joten aikaahan se vei.

Päästiin kuitenkin rannalle ja se oli myös yksityinen Carnivalin asiakkaille varattu ranta. Nyt oltiin siis oikeasti Karibialla ja sen myös huomasi, ranta oli yksi parhaista joissa olen ikinä käynyt. Hienoa hiekkaa ja hyvä pohja uida kristallin kirkkaassa vedessä. Vau! Bonuksena paahtava aurinko. Täällä viihdyttiin pitempään ja saatiin jo melkoiset rusketusrajat, Antti punaiset ;)

Half Moon Cay
Laivalle pääsi helpommin, eikä tarvinnut niin jonotella. Syömään ja lepäilemään hyttiin sekä nauttimaan parvekkeelle maisemista. Nyt pääsin testaamaan sen saunankin, suolavedet oli kiva huuhtoa höyrysaunassa. Valitettavasti normisauna oli melko huono, sillä vaikka siellä oli suomalainen kiuas, ei löylyjä ollut nimeksikään. Jengi tuli sinne jumppavaatteissa kuntosalitreenin jälkeen. Itse on tottunut, että saunassa on oikeasti lämmin. No puhdasta kuitenkin tuli...

Tälläinen kelpais kotiinkin, kovemmilla löylyillä.

1. Oi Karibia! Mahti maisemat. Mulla vaan ei onnistuis tuomonen risteily, Tallinnanlaivallakin tulee huono olo xD Tosi kiva lukea näitä, onneksi teillä vielä matkaa piisaa :)

2. Joo kieltämättä tuo laivan keikutus tuntui vielä monta päivää risteilyn jälkeen... onpahan koettu :)