keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Auringonlasku Venice beachillä

Nämä jenkkilän hotellien sängyt ovat kyllä ihania nukkua, aamulla olisi nukuttanut pitempäänkin. Mutta ei auttanut kuin kammeta ylös kellon soidessa. Koska hotellissa oli niin surkea wi-fi Antti ei saanut tehtyä töitään, oli suunnitelmissa lähteä ajoissa liikenteeseen ja kohti Santa Monicaa (LA), jossa seuraava majapaikkamme sijaitsi.

Olen muuten yllättynyt noiden majapaikkojen aamiasen tasosta. Odotin, että jokapaikassa on vaan bageleita ja donitseja, mutta jokaisella aamupalalla on ollut puuroa (annospussissa), hedelmiä ja kananmunia jossain muodossa. Eli kaikki tarvittava, mitä hyvään päivän aloitukseen tarvitaan :). (muuten syömiset onkin sitten vähän retuperällä, hah...)

Nyt kelit alkoi tosiaan olla kohdallaan kun aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja auton mittarissa 75 farenhaitia (noin 24 astetta). Otimme suunnaksi Malibun. Ykköstie oli poikki yhdestä kohtaa (kiitos googlemaps taas kerran tiedosta, tuo liikennemerkkien lukeminen/ymmärtäminen on vauhdissa hieman haasteellista), joten jouduimme ajamaan 101-tietä suuren osan matkasta. Navigaattori antoi hieman erilaisia ohjeita, kuin olin googlemapsista katsonut ja tämä aiheutti taas hieman "keskustelua" nelikaistaisella moottoritiellä ;), no perille päästiin ja reitti oli oikein hieno: Malibu Canyonin läpi. Näihin maisemiin ei vaan kyllästy. Malibussa ei sitten ollut mitään nähtävää, hienoja taloja (siis hienot portit kun taloihin ei näkynyt) ja rantaa... Teimme u-käännöksen ja jatkoimme suoraan Santa Monicalle.

Olin nyt ensikertaa kokeillut Airbnb-palvelua, jossa ihmiset vuokraavat kotejaan/huonetta vieraille. Koska Santa Monica on yksi Losin kalleimpia alueita, ajattelin säästeliäänä käyttää tätä huomattavasti edullisempaa vaihtoehtoa ja kokeilla varausta airbnb:n kautta. Olin aamulla ollut yhteydessä "isäntäämme" Monicaan, joka oli jo aiemmin antanut ohjeet saapumisesta. Sovimme monelta olemme tulossa ja Monica oli meitä vastassa. Hieman toki jännitti, mutta kaikki sujui oikein hyvin. Otimme siis tällä kertaa pelkän huoneen. Monica esitteli asunnon ja muut tilat, jotta pääsisimme pesemään mm pyykkiä ja kokkailemaan. Huone oli oikein siisti ja sänky mitä miellyttävin. Asunto on turvallisella alueella lähellä kaikkea, mutta kuitenkin vaikuttaa rauhalliselta.

Jätimme tavarat asunnolle ja jatkoimme tutustumista kaupunkiin. Täällä ei siis kävellä mihinkään ja kartalla etäisyydet näyttävät lyhyiltä, mutta matka on oikeasti pitkä. Esimerkkinä lähdimme Santa Monican rannalle, kartalla näyttää että asunto on vain "muutaman" korttelin päässä rannasta, kun oikeasti matkaa oli 4 km. Että ei ihan kävelymatka, tai olisihan se mutta sitten saisi varata aikaa koko päivän. Parkkipaikat on kaikki maksullisia rannalla, joten ajoimme parkkiin, jossa auto sai olla 2 tuntia 2 dollarilla (halpa!). Tietysti piti päästä kuuluisalle laiturille kuvia räpsimään ja käytiin samalla syömässä tähän mennessä reissun kallein ateria Bubba Gump Shrimp´ssä (70 dollaria juomat ja ruuat tippeineen ja veroineen kahdelta). En kyllä koskaan ole syönyt niin hyviä katkapuja, äitikin olisi tykännyt :)!

Jatkoimme matkaa autolla Venice beachille, tarkoitus oli palata vielä Santa Monicaan maailmanpyörään auringonlaskua katsomaan. Automatka Venicelle (3 km) kesti ruuhkassa pitkään, tällä kertaa ei ajettu harhaan ;) vaan löydettiin parkkipaikka (4 dollaria/pv) läheltä Muscle beachia, joka oli Antin must see -paikka. Olinpa onnellinen kun en ollut varannut hotellia tuolta rannalta, vaikka siellä yksi edullinen vaihtoehto olikin. Jotain hyötyä taustatyöstä ja blogien selailusta jälleen kerran oli. Venice beach ei juurikaan vakuuttanut. Nähty, eikä tarvitse palata toiste. Toki näimme kauniin auringonlaskun palmujen kera, mutta näimme myös narkit ja muut epämääräiset kodittomat  hiipparit. Kadun kulmassa myytiin ruohoa ja jengi oli pöllyssä. Teki mieli pitää laukusta lujasti kiinni, porukka skeittasi ohi. Poliisejakaan ei näkynyt, kuten Santa Monican rannalla.

Katsottiin siis auringonlasku, kun ei enää ehditty Santa Monican rannalle.